miercuri, 2 martie 2011

Fisa de dezvoltare psihomotrica Portage

           
            O fisa care ii poate ajuta pe parinti sa stabileasca cu usurinta la ce nivel de dezvoltare a limbajului se afla copilul lor. Ea  face parte dintr-un program mai complex vizand mai multe arii de dezvoltare dar eu nu voi prezenta decat partea referitoare la limbaj. Credeti ca ar fi interesant sa postez si cateva sugestii pentru realizarea fiecarui item? Sau care item anume v-ar interesa?


LIMBAJ 0-1 an
1. Repeta sunetele facute de alte persoane
2. Repeta aceeiasi silaba de 2-3 ori.
3. Raspunde la gesturi cu gesturi.
4.Indeplineste comenzi simple insotite de gesturi.
5. Inceteaza activitatea 75% din cazuri cind i se spune : NU!
6. Raspunde prin gesturi la intrebari simple.
7. Combine doua silabe diferite in jocul vocal.
8. Imita intonatia vocii altuia.
9. Foloseste un cuvant cu sens ca sa denumeasca o persoana sau un obiect.
10. Vocalizeaza ca raspuns la vorbirea altei persoane.
11. Spune cinci cuvinte diferite (poate folosii acelasi cuvant pentru obiecte diferite).
12.Poate cere "mai mult" .
13. Spune:"Gata/Nu e".
14. Executa comenzi simple fara a i se da indicatii prin gesturi.
15. Poate da sau arata la cerere (cind i se spune: da-mi sau arata-mi).
16.Arata 12 obiecte familiare cind sint numite.
17. Indica 3-5 imagini dintr-o carte, cind acestera sint denumite.
18. Arata 3 parti ale propriului corp.
19. Isi spune la cerere numele sau porecla (diminutivul).
20. Raspunde la intrebarea: "Ce e asta?"-denumund obiectul.
21. Combina cuvintele si gesturile pentru a-si face cunoscute dorintele.

1-2 ani
22. Numeste altiu membri din familie, inclusiv animalele preferate.
23. Numeste 4 jucarii.
26. Pune intrebari folosind o intonatie urcatoare la sfarsitul cuvantului sau a propozitiei.
27. Numeste 3 parti la o papusa sau o alta persoana.
28. Raspunde afirmativ sau negativ la intrebari care cer raspunsuri tip DA/NU
2-3 ani
29. Alatura un substantiv si un adjectiv sau doua substantive in propozitie de 2 cuvinte (mingea mea,
mingea, masa)
30.alatura un substantiv si un verb in propozitia de doua cuvinte (tata pleaca).
31. Foloseste un cuvant anumit pentru nevoia de a merge la toaleta.
32. Alatura un verb cu un substantiv cu acolo sau aici in propozitia de doua cuvinte:“Scaunul aici”.
33. Alatura doua substantive ca sa exprime posesia (masina tatalui).
34. Foloseste NU in vorbirea spontana.
35. Raspunde la intrebarea: ce face? Pentru activitati spontane.
36. Raspunde la intrebarea: “unde este?”.
37. Numeste sursa unor sunete familiare din mediu.
38. Da cel mult un obiect cand i se cere folosind pluralul (cuburi).
39. In vorbire se refera la sine prin numele proprii.
40. Indica imaginea unui obiect uzual descris prin imaginatia lui.
41. Arata pe degete cati ani are.
42. Isi spune sexul cind este intrebat (baiat-fata).
43. Indepline4ste doua comenzi legate intre ele.
44. Foloseste forma continua (limba romana).
45. Foloseste forma obijnuita apluralului (cub-cuburi).
46. Foloseste cateva verbe neregulate la trecut (a fost; aplecat; a facut).
47. Pune intrebarea: “ce e asta?”.
48. Isi controleaza volumul vocii 90% din timp.
49. Foloseste “Asta” si “Aia” in vorbire.
50. Foloseste “este” si “e” in afirmatia: “asta este mingea”.
51. Foloseste mai mult “eu: sau “al meu” decat numele propriu.
52. Indica un obiect care nu este: “nu este o minge”.
53. Raspunde la intrebari cu : “cine?” indicand numele.
54. Foloseste forma de posesiv: “a lui tata”.
55. Foloseste articolul hotarat si nehotarat in vorbire pentru masculin si feminin.
56. Foloseste cateva substantive care desemneaza categorii (animale, mancare, jucarii).
57. Foloseste uneori “Pot” si forme de viitor.
58. Poate descrie lucruri ca fiind “inchis” sau “deschis”.
59.Construieste propozitii interrogative cu “este” la inceput
60. este atent 5 minute cand I se citeste o poveste
61. Indeplineste o serie de 2 comenzi care nu sunt correlate
62.  Isi spune numele intreg cind I se cere.
63. Raspunde la intrebari simple de tip “cum”, “cand”.
64. Foloseste trecutul verbelor regulate (sarit, lovit)
65. Povesteste despre lucruri care i s-au intamplat recent.
66. Spune la ce folosesc obiectele uzuale.
67. Exprima ce se va intampla folosind formula “Vreau” , “doresc sa”.
68. Schimba ordinea cuvintelor in modul adecvat pentru a pune intrebari:”Pot sa merg la?”.
69. Foloseste cateva substantive la plural.
70. Relateaza doua evenimente in ordinea intamplarii lor.
4-5 ani
71. Indeplineste o serie de 3 comenzi legate intre ele.
72 Demonstreaza intelegerea propozitiilor :”Fata ca a fost lovita de baiat”.
73. Poate alege o pereche de obiecte sau imagini la cerere.
74. Foloseste verbe la optativ (: “As dori, as putea, as vrea etc).
75. Foloseste fraze ca: “Am lovit mingea si a sarit in strada”
76. Poate gasi partea de jos si de sus a diferitelor obiecte.
77. Poate sa sesizeze si sa indice absurditatile din imagini.
78.Foloseste cuvinte: “sora”, “frate”,”bunic”,”bunica”.
79. Spune cuvintele corespunzatoare care lipsesc din constructii tip analogii opuse:”fratele este baiat, sora este…?”
80. Poate spune o poveste cunoscuta fara ajutorul imaginilor.
81. Numeste o imagine care nu se incadreaza intr-o anumita categorie, de exemplu ceea care nu reprezinta un animal dintr-un set cu mai multe animale.
83. Spune daca doua cuvinte rimeaza sau nu.
84.Foloseste propozitii complexe: “ea vrea ca eu sa intru pentru ca…”
5-6 ani
85. Poate sa spuna daca un sunet este tare sau incet.
86. Poate indica unde sint cateva, multe, sau mai multe obiecte.
87. Isi spune adresa.
88 Isi spune numarul de telefon.
89. Spune glume simple.
90. Poate sa-ti indice unde sint putine, mai multe sau cateva obiecte.
91. Spune ghicitori simple
92. Poate sa relateze intimplari din experienta sa zilnica.
93. Descrie pozitia sau miscarea folosind propozitii: “Prin”, “de la”, “catre”, “peste”, “departe”.
94. Raspunde la intrebarea :”de ce?” cu o explicatie.
95. Aseaza in ordine 3-5 imagini reprezentand o poveste si poate spune povestea.
96. Defineste cuvinte.
97. Poate sa dea antonimul unui cuvant
98. Foloseste correct notiunile de ieri si maine
99 Intreaba ce inseamna cuvintele noi

2 comentarii:

  1. Foarte buna si folositoare fisa, intr-adevar. Lucrez si eu in domeniu. Te-am adaugat la blogroll. Succes mai departe. Gabriela

    RăspundețiȘtergere
  2. foarte multi pasi.. trebuie sa avem multa rabdare

    RăspundețiȘtergere