luni, 21 februarie 2011

Are copilul meu probleme cu vorbirea?

Ca logoped este o intrebare pe care o primesc frecvent de la mamici si bunici in special, ingrijorate de faptul ca  nepotul/ fiica /fiul nu vorbeste sau vorbeste mai putin decat cel/ cea a vecinei, colegei etc.
In cele mai multe cazuri nu sunt motive de ingrijorare, cauzele fiind diferentele de dezvoltare, mediul de viata sau pur si simplu fiind o temere nejustificata  a mamei.
Dar sunt si cazuri cand chiar sunt probleme.
Asa ca m-am gandit sa scriu cateva din etapele in evolutia limbajului, adica ce ar trebuie sa spuna  copilul la o anumita varsta.

  • 0-1 luna-caracteristic este strigatul, tipatul- o manifestare afectiva  a starii afective, de obicei a uneia neplacute
  • 1-3 luni: 
          -strigate cu caracter intentional,
          -aparitia ganguritului.
          -dupa prima luna incep sa emita sunete confuze din punct de vedere fonetic.
          -la inceput emite consoane si apoi vocale
  • dupa 3 luni
          - sunete confuze , dar cu o semnificatie, exprimand o stare de confort sau disconfort
  • 5-6 luni
          - incep sa repete sunetele pe care le produc ceilalti
          - le unesc in silabe ce se repeta,
          - repeta aceeasi silaba de 2-3 ori- lalalizeaza.Este bine sa fie incurajati in acest lucru, progresele fiind mai rapide.
          - incepe sa combine 2 silabe diferite pentru a defini o persoana sau un obiect
          - vocalizeaza ca raspuns
          - imita intonatia altora
          - raspunde prin gesturi la intrebari
          - indeplineste  indicatiisimple cand sunt insotite de gesturi
          - inceteaza activitatatea cand i se spune nu
  • La sfarsitul primului an
          - invata primele cuvinte cu sens, dar foloseste acelasi cuvant pentru a denumi o persoana sau un obiect
          - intelege mai bine decat pronunta, folosind mimica si gestica
  • 1-2 ani
          - poate spune 5 cuvinte   
          - poate da sau arata la cerere  circa 12 obiecte familiare daca sunt numite
          - poate executa 3 comenzi simple formulate numai verbal
          - arata 3-5 imagini dintr-o carte daca sunt numite
          - isi spune la cerere numele
          - intelege si raspunde la intrebarea CE E ASTA?  denumind obiectul
          - numeste membrii familiei sau animalele
          - imita glasul animalelor
          - cere un aliment
          - raspunde afirmativ sau negativ la intrebari
  •  2-3 ani
        - cresc posibilitatile de formulare a propozitiilor
        - cuvantul e folosit deseori pe post de propozitie, desemnand o situatie
        - incearca sa alature cuvintele
        - raspunde la o serie de intrebari(ce face?, unde este?)
        - incepe sa sesizeze pluralul si sa il foloseasca
        - arata pe degete cati ani are
        - isi spune sexul cand e intrebat
        -  indeplineste comenzi legate intre ele
        - indica un obiect care nu este
        - pune intrebari
        - vorbeste la trecut
        - articuleaza  un, o
        - indica absurditatea dintr-o imagine
  • 5-6 ani
         - poate sa relateze intampalri din experienta zilnica
         - spune glume simple
         - raspunde la DE CE? cu explicatiile corespunzatoare
         - da opusul  unui cuvant
         - il intereseaza noi cuvinte si cere explicatii
         - foloseste prepozitiile prin, de la, peste, catre
      
 

2 comentarii:

  1. Informatia e bine structurata! Explicatia e pe intelesul fiecarui om. O placere sa gasesti si sa citesti un asemenea blog!

    RăspundețiȘtergere